(English version below)
Denemarken geeft steeds meer tegengas aan Amerikaanse Big Tech. Onlangs hebben zowel het ministerie van Digitalisering als de gemeenten Aarhus en Kopenhagen besloten te stoppen met Microsoft. Dit om de bekende nadelen van (verregaande) afhankelijkheid: de kans op verslechtering van de verhouding met de Amerikaanse overheid, die Microsoft bijvoorbeeld kan dwingen overeenkomsten of diensten eenzijdig te beëindigen (zoals in het geval van het International Strafhof, zie vorige blog), zorgen over privacy en – niet onbelangrijk – de stijgende kosten van het gebruik. In Aarhus is de samenwerking al beëindigd. Dit is goed nieuws voor de scholen in de betreffende gemeenten: in Denemarken vallen scholen, anders dan in Nederland, onder het gemeentebestuur. Dit betekent dat ook op school geen Microsoft meer zal worden gebruikt. Hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen – en hoe meer scholen willen overstappen, hoe meer alternatieven zullen worden ontwikkeld en hoe beter de kwaliteit, wat een positieve spiraal in gang zal zetten. Iedere leerling en iedere leraar heeft immers recht op een privacyvriendelijke digitale omgeving gebaseerd op publieke waarden – in deze politiek tumultueuze tijden belangrijker dan ooit.
Danish schools are escaping BigTech
Denmark is increasingly giving more counter-gap to American Big Tech. Recently, both the Department of Digitalisation and the municipalities of Aarhus and Copenhagen have decided to stop using Microsoft. This is due to the known disadvantages of (far reaching) dependence: the chance of deterioration of the relationship with the US government, which can force Microsoft to unilaterally terminate agreements or services (such as in the case of the International Criminal Court, see previous blog), concerns about privacy and – not un-importantly – the rising costs of use. In Aarhus, the collaboration has already ended. This is good news for the schools in the municipalities in question: in Denmark, schools, unlike in the Netherlands, fall under the municipal administration. This means that no more Microsoft will be used at school. Hopefully more good examples will follow – the more schools that make the transition, the more alternatives will be developed and the better the quality, which will trigger a positive spiral. After all, every student and teacher has the right to a privacy-friendly digital environment based on public values – in these politically tumultuous times this is more important than ever.