Open Ed Tech: Hoe begin ik eraan?

Bron: https://wrily.foad.me.uk/open-ed-tech-where-can-i-start Gast blog door Julian Foad Vertaling door Jurgen, digitalfreedomfoundation.org Dit artikel start met het gekende idee dat je (vrije/libre/open) technologie kunt gebruiken om (vrije/libre/open) technische vaardigheden aan te leren. Maar daar gaat dit artikel niet over. Tenminste, toch niet rechtstreeks. Tech om tech te leren Leren programmeren is mogelijks de meest evidente manier … Read more

Linux in de klas, werkt gewoon :)

Bij deze een verhaal van de werkvloer. Laat ik mezelf even voorstellen: Ik ben Dennis, werk bij The Good Cloud en ben betrokken bij CEDO vanuit een technisch aspect. Van oorsprong ben ik systeembeheerder en daarin nog steeds actief. Ik heb ook twee kinderen en ben vrijwilliger geweest bij onze basisschool voor IT gerelateerde zaken. … Read more

Ingezonden stuk Volkskrant

Onderstaande is een reactie op een stuk van Remco Pijpers in de Volkskrant en op LinkedIn. (archief link) Geachte redactie, Mooi betoog van Remco Pijpers over de technologie in het onderwijs. Alleen moet je niet naar de leraar wijzen maar naar de schoolbesturen en hun inkopers van ‘EdTech’. Juist die inkopers moeten van goede huize … Read more

Hackathon! ToS-en op school

Je weet wel, die dingen die nooit iemand leest 😉 Scholen in Nederland gebruiken software voor educatie. Kinderen komen thuis met Google accounts, hun voortgang wordt bijgehouden in Magister, en er wordt nog veel meer gebruikt in het klaslokaal. Maar wat zijn de gebruiksvoorwaarden voor deze programma’s? Is de privacy van kinderen wel in goede … Read more

‘Bigtech de klas uit’ in de tweedekamer

Ook in de Tweede Kamer lijkt het belang van publieke waarden bij digitalisering van het onderwijs door te dringen. Eerder dit jaar heeft DENK-kamerlid Van Baarle een motie ingediend, waarin hij pleitte voor de “ontwikkeling van op publieke waarden gestoelde Europese alternatieven voor onderwijsproducten en -diensten van big tech”. Deze motie is destijds overgenomen (dat wil … Read more

SIVON en Kennisnet onderzoeken gemeenschappelijk uitvoeren van DPIA’s voor publieke clouddiensten

Op 13 november 2019 maakt SIVON bekend dat ze samen met Kennisnet, de PO- en VO-raad en SURF de mogelijkheden om gezamelijk DPIA’s uit te voeren voor het inzetten van met name de “gratis” clouddiensten voor het onderwijs van Microsoft, Google en Apple wil gaan onderzoeken. De voorzitter van SIVON stelt: “Met de verkenning naar … Read more

SIDN Fonds steunt Veilig CloudVaardig!

Op 18 december maakte het SIDN Fonds bekend welke ingediende projecten zij gaat ondersteunen in het kader van de call “Je data de baas”. Ons voorstel Veilig CloudVaardig (VCV), een pionier-project waarin we een op Nextcloud en andere Open Source gebaseerde digitale leeromgeving voor scholen gaan opzetten volgens het Privacy by Design principe, is één … Read more

CEDO pleit voor alternatief digitaal leersysteem

VeiligCloudvaardig heeft het stokje overgedragen aan de Coalitie Eerlijk Digitaal Onderwijs. Zoals we hier al in de blog van 11 oktober 2021 hebben vermeld, is er een tijd geleden een groepje verontruste leerkrachten, ouders en ICT-ers actief geworden met hetzelfde gedachtegoed wat betreft de digitalisering van het onderwijs als VeiligCloudVaardig. Ik heb hier de afgelopen … Read more

Tweede Kamer nu ook bezorgd over het voldoen van digitale leermiddelen aan de GDPR

De tekst van de motie luidt: MOTIE VAN HET LID WIERSMAVoorgesteld 16 juni 2020De Kamer,gehoord de beraadslaging,constaterende dat scholen zelf een afweging mogen maken met welke partijen zij in zee gaan als het gaat om digitale leermiddelen en zij hiervoor logischerwijs veelal kiezen voor “gratis” producten; constaterende dat er momenteel strenge Europese regels gelden die … Read more